Saturday, May 21, 2011

Dendang Perantau

Aku masih ingat kala itu, di saat aku begitu gembira dapat lepas jauh dari jangkauan kedua-dua ibu bapaku. Inilah kebebasan yang aku impikan selama ini. Atas maksud belajar, aku dilepaskan pergi berbekal iman senipis kertas dan ilmu agama setitis dakwat.

saat ku menjejakkan kaki ke dalam dunia perantauan…..seolah-olah ku merasakan diriku teramatlah beruntung…apatah lagi dapat menjejakkan kaki bumi kinanah ini….sebenarnya aku tidak sama sekali sangka…Allah telah memilihku…untuk menuntut ilmuNya…sebagai satu platform untukku mendekatiNya..memikirkan sejenak…apakah nasibku jikalau ku memilih untuk menyambung pengajian di tanah air….wallahua’lam..
setelah meninggalkan alam persekolahan…memang benarlah apa yang diperkatakan itu…saat berada di menara gading…tidak ada sesiapa akan dapat mengawal diri kita..bahkan diri kita sendirilah..lebih-lebih lagi berada jauh beribu batu daripada tanah air…tidak dapat dinafikan ku amt merindui zaman persekolahan..masih segar diingatanku…kenangan pahit manis menggamit rasa..walaupun aku ini hanyalah pelajar biasa..bukanlah seorang yang hebat…dahulu kala
Aku mencabar diriku untuk berubah…dengan pengalaman berada di luar negeri ini…harap suatu hari nanti  aku lain daripada yang lain..namun ku akui…memang ku tidak mampu untuk berubah secara  drastik…hanya dengan kadar 10% pun belum tentu lagi…Anjakan Paradigma….Adakah ianya satu kemungkinan?? InsyaAllah…
Dendangan buatku untuk berubah.. :’)

3297320916_c07c5eee5a[1]

No comments:

Post a Comment